Konsert: Bodø BEAT '25 | Prepared Piano 

Bodø BEAT International Percussion Festival 2025
𝗚𝗢 𝗕𝗘𝗧𝗪𝗘𝗘𝗡
20–24 May 2025

 
 

// ENG //

John Cage "invented" the prepared piano by inserting bolts, screws, pieces of rubber and other objects between the piano's strings at precise points along the strings' lengths in order to change the instrument's timbre and tuning in unexpected ways. He described the result as a percussion ensemble under the hands of a single player. Cage subsequently wrote many works for prepared piano, exploring the effects of different materials, different placements, use of pedals, changing of pitch and timbre and the combination of effects.

The Sonatas and Interludes for prepared piano were written gradually between 1946–1948 and became the culmination of Cage’s early work, bringing together many aspects of music and philosophy that were preoccupying him up to the end of the 1940s. The ordered conception and the variety of technique, mood and colour that it presents are reminiscent in some ways of Bach’s Well-Tempered Clavier or Chopin’s 24 Preludes, and it is certainly as important to Cage’s output as these other works are to their composers. As such, it seems to owe a significant debt to tradition, but at the same time it is a masterpiece of the unconventional in the twentieth century.

When Cage first developed the prepared piano he expected the sounds he was devising to be able to be repeated in successive performances. As time went by, he came to realise that not only pianists, but pianos as well, are unique and that every performance would have its own characteristics; he appreciated that he would be unable to "possess" the sounds he had created. This acceptance fell in line with his interest in Zen philosophy and his later view that life is not intended to consist of repetitive actions and experiences and that things are to be enjoyed as they happen. This attitude led to the adoption of indeterminacy in his compositions.

PROGRAM
John Cage – Sonatas and Interludes
PERFORMER
Yegor Shevtsov (UA/NO)

// NO //

John Cage "oppfant" det preparerte pianoet ved å sette inn bolter, skruer, gummibiter og andre gjenstander mellom pianoets strenger på nøyaktige punkter for å endre instrumentets klang og stemning på uventede måter. Han beskrev resultatet som et slagverkensemble under hendene på én enkel utøver. Cage skrev deretter mange verk for preparert piano, og utforsket effekten av forskjellige materialer, forskjellige plasseringer, bruk av pedaler, endring av tonehøyde og kombinasjonen av effekter.

Sonatas and Interludes for preparert piano ble skrevet gradvis mellom 1946–1948 og ble kulminasjonen av Cages tidlige arbeid, og samlet mange aspekter av musikk og filosofi som opptok ham frem til slutten av 1940-tallet. Den ordnede oppfatningen og variasjonen av teknikk, stemning og farger som den presenterer minner på noen måter om Bachs Wohltemperierte Klavier eller Chopins 24 preludier, og det er absolutt en like viktig samling for Cage som disse andre verkene er for deres komponister. Som sådan ser den ut til å stå i betydelig gjeld til tradisjonen, men samtidig er den et mesterverk av det ukonvensjonelle i det tjuende århundre.

Da Cage først utviklet det preparerte pianoet, forventet han at lydene han utviklet skulle kunne gjentas i påfølgende forestillinger. Etter hvert som tiden gikk, innså han at ikke bare pianister, men også pianoer, er unike og at hver forestilling ville ha sine egne egenskaper; han satte pris på at han ikke ville være i stand til å "besitte" lydene han hadde skapt. Denne aksepten falt i tråd med hans interesse for Zen-filosofien og hans senere syn på at livet ikke er ment å bestå av repeterende handlinger og opplevelser og at ting skal nytes mens de skjer. Denne holdningen førte til adopsjonen av ubestemthet i komposisjonene hans.

PROGRAM
John Cage – Sonatas and Interludes
UTØVER
Yegor Shevtsov (UA/NO)

Neste
Neste

Åpning: Sverre Bjertnæs